شرح کامل روز شمار صعود به قله لنین

روز اول : پرواز تهران به شهر اوش و اقامت در هتل -ارتفاع ۱۳۵۰ متر

با توجه به عدم وجود پرواز مستقیم به شهر اوش ، پرواز به این شهر با توقف در یک کشور ثالث  انجام میگیرد.

شهر اوش در کشور قرقیزستان

اوش در جنوب قرقیزستان واقع شده و اغلب به عنوان پایتخت جنوبی یاد می شود. دومین شهر بزرگ قرقیزستان می باشد. زمانی که وارد اوش شوید با مردمی مهربان و مهماندوست و خیابانهای سرسبز شلوغ با کافه های دنج مواجه می شوید . توصیه می شود در همین روز نسبت به تکمیل کم وکسری  لوازم و تدارکات غذایی تیم  اقدام گردد .

 روز دوم : حرکت از اوش به کمپ اصلی (آچيك تاش) در ارتفاع ۳۶۰۰ متری

بیس کمپ در ارتفاع ۳۶۰۰ متری

با مینی بوس توریستی  راحت از مسیر بزرگراه پامیر تا بیس کمپ قله لنین ۵-۶ ساعت راه است. تقریبا بلافاصله بعد از شهر زمین شیبدار می شود بنحوی که شما را از آنچه در پیش رو خواهید دید آگاه می سازد. جلوتر که می روید همه چیز بسیار باشکوه می شود. بعد از عبور از مسیر کوه تالدیک (۳۶۰۰متر) منظره جذاب دره آلای با سلسله کوههای پوشیده از برف را خواهید دید. از ویژگیهای دره آلای  دشت های سرسبز، مارموت هایی که در جاده می روند، اسب هایی که می چرند، و رشته کوههای آبی در افق می باشد.

پس از ورود به بیس کمپ در چمنزار ادالویس در چادرهای راحتی جا داده می شوید که کف چوبی دارند و ومجهز به برق هستند

بیس کمپ چمنزار ادالویس بزرگترین کمپ در منطقه آچیک تاش می باشد و نقطه پایانی برای چرخهای جیپ های آفرود است. از اینجا به بعد باید برای انتقال و جابجایی به پاههای خود متکی باشید.

بیس کمپ مجموعه ای از سازه هاست که برای اقامت راحت مورد نیاز است، چادرها، آشپزخانه، حمام بخار،تعدادی توالت و روشوئی، و مهمتر از همه چادر های  های گرم که می توان به عنوان اتاق غذاخوری یا سالن جشن و رقص استفاده کرد.

روز سوم : اقامت در بیس کمپ وآشنایی با منطقه ، آمادگی برای صعود

 صبح از خواب بیدار شوید . اجازه دهید منظره زیبا  اطراف بیس کمپ روحتان را بدزدد. ؟؟؟؟

روزبعد عازم کمپ ۱ می شوید. چمدان و لوازم اضافی را می توانید در انبار کمپ اصلی به امانت بگذارید  و برای گذران زمان اضافی برنامه ریزی کنید. وسایل اضافی تان در انبار بیس کمپ در جای امنی خواهند بود. نگران نباشید سرپرست بیس کمپ کاملا مسئولیت این کار را برعهده دارد. پیشنهاد ما برای اوقات فراغت روز اول این است که بیکار نمانید، می توانید به کوههای اطراف صعود کنید . یا بخشی از مسیر کمپ یک را تا ارتفاع ۴۲۰۰ پیمایش کنید  یا به طرف دره بروید تا از نزدیک دریاچه ها را مشاهده کنید. این کار به هم هوایی در این مرحله کمک خوبی خواهد کرد.

روز چهارم : صعود به کمپ یک در ارتفاع ۴۴۰۰متر

صعودبه کمپ یک  در  مسیر پوتش استونیکو در راهی که بخوبی صاف شده حدود ۵/۲ ساعت طول می کشد. معمولا مسیر بادی و گاهی پوشیده از برف است. همچنان که چشم انداز زیبای مسیر را می بینید یک نفس عمیق بکشید. مارموت ها ساکنین محلی چمنزار هستند که بی توجه به تماشاگران از سوراخ هایشان متحیر و مبهوت بیرون می پرند.

پایین آمدن از مسیر ساده است و زمان زیادی نمی خواهد. از مسیری که تقریبا افقی است ادامه دهید موازی با سمت چپ یخچال رفته. جریان تند آب را رد کرده و از مسیری که به یخچال لنین می رسد در سربالایی ادامه دهید. عبور از رودخانه گاهی به دلیل ارتفاع آن و بدی هوا مشکل است. بعدازآن در امتداد یخچال لنین فقط ۱ ساعت طول می کشد. شکاف های عمیق را به یاد بسپارید. به عمیق ترین شکافها که علامت زده شده توجه کرده و در امتداد یخچال پیش رفته به سمت کمپ۱ پیاده روی کنید.

کل زمان صعود حدود ۵  ساعت می باشد. که به آمادگی فیزیکی نفرات نیز بستگی دارد

کمپ شماره ۱ ما بروی یخجال لنین قرار گرفته و به درستی راحتترین کمپ منطقه می باشد. سه خیمه جادار و راحت محیطی زیبا و گرمایی دائمی فراهم می کند. در خیمه ها می توانید غذای خوشمزه،یک فنجان چای یا قهوه میل نمائید. گوش دادن به موسیقی، نواختن گیتار،استفاده از لبتاپ برای مشاهده عکسها یا حتی برنامه ریزی برای موقعیتهای خاص نیز در این چادر ها امکان پذیر است..

روز پنجم : صعود به کمپ دو در ارتفاع ۵۳۰۰ متری

از کمپ ۱ مستقیم و رو به بالا پیش خواهیم رفت. ابتدا به طرف بالا در مسیر یخچال لنین به طرف کوهپایه باشکوه سمت شمال و پس از آن با استفاده از طناب های ثابت شده یا صعود زیگزاگی در عرض شکافهای عمیق در شیب رو به بالا که با برف عمیق پوشیده شده است. فراموش نکنید که به مقدار کافی آب و کرم ضد آفتاب دراین مرحله همراه داشته باشید. با عبور از سربالایی به سمت نشانه ای در راست در فلاتی که به در زبان محاوره”اسکوورودا” خوانده می شود پیش خواهیم رفت. با عبور از اسکوورودا به کمپ ۲ می رسیم(۶-۷ ساعت)  کمپ دو در محلی قرار دارد که برای برپایی چادر  جای خوب به سختی پیدا می شود . چادر های خود را برپا کرده  استراحت کنید  و برای صعود فردا آماده شوید . هرچند می توانید با پرداخت هزینه  از چادر های برپاشده توسط شرکتها استفاده نماید .

اگر شما به تنهایی صعود می کنید بهتر است برای خود یک همراه یا راهنما برای این روز انتخاب کنید. در طول سالهاشیب های پوشیده از برف تغییرات زیادی داشته اند به همین دلیل بهتر است همراه داشته باشید.

روز ششم :صعود به کمپ۳ (۶۱۰۰ متر)

با شیبی حدود۳۰ درجه  به طرف تیغه کوه همجوار صعود خواهیم کرد. بعد از آن با شیبی ملایم مسیری طولانی را ادامه می دهیم . تا به ارتفاع ۶۱۰۰ متری محلی بنام پرمیچاکا  می رسیم. برای سه  سال گذشته کمپ ۳ در این محل  در پایین قله رازدلنایا جاگذاری شده است. محل چادر خود را بدقت انتخاب نمایید . چادر خود را برپا کرده و بدقت با بند فیکس مهار نمایید  تا در باد و طوفان کنده نشود ،

صعود حدود ۵-۶ ساعت طول خواهد کشید. اینجا ارتفاع ۶۱۰۰ متر هست وضعیت جسمی خود را ارزیابی کنید و در صورت داشتن هر گونه مشکلی با سرپرست برنامه در جریان بگذارید

روز هفتم :برگشت به کمپ ۱(۴۴۰۰متر)

پایین رفتن مشابه صعود انجام می گیرد ولی زمان و انرژی کمتری می گیرد. شما می توانید در ۴-۵ ساعت به کمپ ۱ برسید و آنجا به زندگی راحت شهروندی، اینترنت، غذای خوب و یک فنجان چای یا قهوه و یا ابمیوه برسید.

استراحت. بهتر است برای صعود روز بعد به کمپ  استراحت کنید تا قوای جسمانی خود را بازیابی کنید و انرژی کسب کنید. قانون این است که هرچه ارتفاع کمتر بازیابی سریعتروبهتر می باشد. بعد از همه اینها  خوابیدن در جایی سرسبز لذا بخش خواهد بود.

روز هشتم :بازگشت به بیس کمپ (۳۶۰۰متر)

بعد از چند روز در برف بی پایان و محزون بازگشت به بیس کمپ رویایی. می توانید لباسهایتان را درآورده و روی علفهای چمنزار دراز بکشید. و رایحه خوش چمنزار را استشمام کرده و حمام آفتاب بگیرید.

مسئولان بیس کمپ حمام بخار بینظیری در اختیارتان قرار می دهند که هر روز بعد ظهر مهیا است.

 روز نهم : روز استراحت

یس کمپ لنین و چمنزار ادالویس مکانی عالی برای ریلکسیشن کل بدن است.از آنجائیکه تور وتوپ والیبال در کمپ موجود می باشد آنهایی که به تنبلی و بودن در رختخواب عادت کرده اند می تواند آرامش پویایی را دراینجا جستجو کنند. در زمین بازی والیبال معمولا بازیهای بین المللی ترتیب داده می شود که هرکسی می تواند در آن شرکت کند. برخی از شرکت کنندگان برای مورد خاصی مثلا علایقشان شرکت می کنند به طور مثال برای یک نوشیدنی

روز دهم : روز استراحت

در این روز امکان پیاده روی در اطراف و کشف مناظر بینظیر محیط، یافت دوست از میان مارموت های محلی را دارید.اطراف چمنزار دره آچیک تاش دریاچه های زیادی وجود دارد بگونه ای که گویی روزی روزگاری زمانی که خدایان حال خوبی داشته اند این مناطق غمگین را با چیزهایی روشن و لذا بخش تزیین کرده اند. گویی جام الهی در جایی بالادست اینجا واژگون شده و آب فرح بخش آبی بیرون ریخته و از تپه های سبز به زمین های پایین دست سرازیر شده است. در اینجا می توانید شنا کنید.

روز یازدهم : صعود به کمپ ۱ (۴۴۰متر)

در طول مسیر آشنایی که به سمت کمپ می رود و ملاقات با ساکنان آن و مشاهده  چادرها ….

اینجا به شدت دنج است دقیقا مثل خانه. وقتی فانوس ها روشن می شود و آسمان تاریک شده وسرما آغاز می شود، دنیای کوچک کمپ ۱ همانند یک کیهان کوچک می شود، زندگی در آن همانند جزایر درخشان عمیق اطراف چمنزار لنین ادامه می یابد. غریب است که بفهمید در این ارتفاع در این کوهها درمیان پامیر قدرتمند و مرموز چقدر کوچک و بی دفاع هستید

روز دوازدهم : صعود به کمپ ۲ (۵۳۰۰ متر)

 دوباره رو به بالا… مسیر همانند بار اول اینبار خیلی طولانی بنظر نمی رسد-این امر تاحدودی طبیعی می باشد و شما می توانید اطراف را نگاه کرده و از چشم اندازها لذا ببرید.

هر کس که اینجاست به صعود می اندیشد به هدفی که دارد . خیلی ها آرزو می کنند زودتر صعود کنند و تمام شود ! مورد اصلی این است که باید سیگنالهای مثبت بدنتان را دنبال کنید و به آن گوش دهید. اجازه ندهید چیزی به غیر از افکار مثبت در اولویت قرار گیرد. همه با یک هدف در این مکان دراین ارتفاع از تمام ملیت ها کنار هم به یک هدف مشترک می اندیشند

روز سیزدهم : صعود به کمپ ۳(۶۱۰۰ متر)

غیر قابل باور- شما بالای ابرها راه می روید. حقیقت غیر قابل باور… تلاش برای اسکان شبانه راحت. شما به استراحت نیاز دارید تا نیروی از دست رفته را دوباره به دست آورید و انرژی کسب کنید. خوب است که اینجا تنها نباشید. تعداد زیادی از مردم خوش مشرب که می توانند شریک خوشحالی در چشم انداز بینظیر اطراف شوند. اینکه شانه هایتان درد می کند، توان کمی برای فعالیت دارید و یا بسختی حال صحبت کردن دارید مهم نیست چرا که بخشی از داستان سفرتان است. همه چیز خوب خواهد شد و تا صبح احساس سبکی و انرژی خواهید کرد. فردا مهمترین روز سفر است.

روز چهاردهم : صعود به قله لنین ۷۱۳۴ متری و برگشت به کمپ ۳

شروع در ساعات اولیه صبح ۵یا ۶ صبح. قله در انتظار شماست. از کمپ ۳ با صعود یک شیب نفس گیر به یال صاف می رسید بعضی تیم ها در ارتفاع ۶۷۰۰ کمپ ۴ را برقرار می کنند . . در این مسیر بیشتر دقت کنید. به یک طناب ثابت می رسید این نقطه به تیغه نایف معروف است ادامه دهید به طرف قله حرکت کنید.

اکنون بالا هستید. پامیر زیر پاهای شماست.

عکسهای یادگاری بگیرید. بعد از ۲۰-۳۰ دقیقه استراحت به طرف کمپ ۳ روبه پایین حرکت کنید.

یک نکته مفید: در صورت شرایط بد آب و هوایی ریسک نکنید. یک کوهنورد خوب کوهنوردی است که زنده بماند. با سرعت هرچه تمامتر به پایین بروید.

روز پانزدهم : به طرف کمپ ۱ (۴۴۰۰متر)

غذای خوب در خیمه های گرم بعد از صعود خسته کننده. عده ای در کمپ ۱ منتظر شما هستند. یک صعود موفق بهترین بهانه یک نوشیدنی با دوستان جدید است. کمپ یک به عنوان محل ملاقاتی برای تمام کوهنوردان از نقطه های مختلف دنیا مشهور است چه آنهایی که به تازگی از قله بازگشته اند و چه آنهایی که تازه می خواهند آغاز کنند. خیمه گرم بهترین عامل ایجاد دوستی و رفاقت است. این خیمه در ساعت ۱۱ شب تعطیل می شود..

روز شانزدهم : بازگشت به بیس کمپ (۳۶۰۰ متر)

به محض رسیدن یک حمام بخار گرم با شامی سنتی در رستوران قرقیزی برای جشن گرفتن بازگشت باشکوه تان به بیس کمپ. بنا به موافقت های اولیه شام شما می تواند یک تکه گوشت بره باشد.به خودتان سخت نگیرید. در تشک های قرقیزی که کورپاچا نامیده می شود بنشینید و گوشت بره خوشمزه را میل نمایید. این اصل فرهنگ بین المللی مردم چادر نشین است.

روز هفدهم : حرکت از بیس کمپ به اوش

اقامت در هتل. جذابیت زندگی شهری فراموش شده در این روزها را دوباره احساس کنید. در شب در شهر قدم بزنید تا بازتاب سکوت را بیابید.

روز هیجدهم : خروج از اوش

تمام شد. تمام هیجان روزهای سخت به پایان رسید. فردا دیگر استرس برنامه ریزی صعود ، تب و تاب جمع کردن کوله پشتی یا مواجه با بادهای تند پامیر را نخواهید داشت. از فردا روزهای روتین باز می گردد. اما بازهم در میان کارهای روزانه می توانید به روزهای گذشته و وقایع آن روزها بیاندیشید.

نویسنده » تحریریه آلوارس گشت

استفاده بدون ذکر منبع مجاز نمی باشد

 

درباره نویسنده

client-photo-1
حسن باقری

دیدگاه

پیمان صالحی
۱۴۰۰-۰۶-۱۶
این روز شمار محشر بود . سپاس بیکران حسن جان♥️♥️♥️

پاسخی بگذارید