شرح صعود به قله لنین

بعد از رسیدن به بیشکک و یک شب اقامت در اين شهر به سمت شهر اوش پرواز می کنیم هر چند پرواز های مستقیم برای شهر اوش وجود دارد و می توان با پرواز مستقیم به این شهر آمد  و یک شب را نیز در شهر زیبای اوش اقامت کرده تا از آنجا با یک دستگاه مینی بوس به مدت ۸ ساعت به سمت BCحرکت کنیم. اين مسير بسيار زيبا و جذاب می باشد چرا که شما در بين راه ، فرهنگ و روش زندگی عادی مردم کشور قرقیزستان را از نزديک به چشم مشاهده می کنيد. صرف نهار اغلب به صورت لانچ باکس در مسیر  خواهد بود.

 بیس کمپ

بیس کمپ در ارتفاع ۳۷۰۰ متری در ميان دره ای وسیع با شیبهای زیاد که سراسر پوشیده از چمنزارها و گلهای وحشی می باشد، قرار دارد و بدين ترتيب مناظر بسیار زیبا و باشکوهی را از مجموعه چادرها و کوه های پر برف اطراف و چمنزارها ، بركه هاي آب که از انتهای دره آغاز می شود را نظاره گر می سازد. چادر غذا خوری ( یورت )، آشپزخانه ، حمام ، و چادرهای دو نفره با تشک جهت اقامت کوهنوردان و سرویسهای بهداشتی از جمله امکاناتی است که در بیس کمپ موجود می باشد .

مسیر بیس کمپ به کمپ یک

مسير از بیس کمپ تا کمپ یک حدود ۵ الی ۸ ساعت راهپيمايي نیاز دارد (ارتفاع۴۲۰۰ متر). مسیر از دره اصلی با رسیدن به دره کوچک تر فرعی و آبشار زیبای آن به سمت دره کوچک تر متمایل می شود . این دره نيز پوشیده از چمن و گلهای زیبا می باشد . در نزدیکی های انتهای دره به سوی گردنه سمت چپ صعود می کنیم . از بالای گردنه نمایی تقریبا کامل از یخچال لنین و قله دیده می شود و همچنین محل بیس کمپ که در فاصله ای از دور نمايان است. با فرودی کوتاه از سمت راست یخچال ، راه ادامه پیدا می کند که با تراورسی از کنار شیبهای تند که نياز به دقت بيشتری دارد، همراه است. سپس به رودخانه ای می رسيم که گاهی برای عبور از آن به علت آب فراوان حتی نياز به در آوردن کفش ها می باشد. کم کم راه بر روی یخچال متمایل می شود. با چند فرود و صعود کوتاه به محل کمپ یک می رسیم.

کمپ یک با ارتفاع ۴۲۰۰ متر بر روی یخچال لنین قرار دارد که شامل چادر غذاخوری، آشپزخانه ، سرویس های بهداشتی و همچنین چادرهای دو نفره برای اقامت کوهنوردان می باشد . در کمپ یک نیز همانند بیس کمپ سه وعده غذایی (صبحانه ، نهار و شام ) بر عهده شرکت خدمات دهنده است.

کمپ دو

از کمپ یک تا رسیدن به کمپ دو در ارتفاع ۵۲۰۰ متری حدود ۵الی ۸ ساعت زمان نیاز است که کمتر از یک ساعت آن با عبور از روی یخچال همراه است و سپس به اولین سر بالایی می رسد . با شروع سربالایی برخورد با شکافهای یخی آغاز می شود. بعد از یک ساعت صعود، شکافها کمتر شده و احتمالاًَ در صورت هوای آفتابی گرمای هوا کمی آزاردهنده می شود. با رسیدن به ارتفاع ۵۰۰۰ متری مسیر به سمت راست و به زیر قله رازدلنیا (Razedelnya) ادامه می یابد. کمپ ۲ در ارتفاع ۵۲۰۰ متری در دامنه قله کوچکی قرار دارد که معمولاً به علت زیاد بودن چادرها ، نصب چادر با زحمت همراه است.

کمپ دو به سه

حدود ۳ الی ۶ ساعت طول مسیر می باشد .کمپ ۳ در ارتفاع ۶۱۰۰ متری قرار دارد و مسیر آن خیلی پر کشش است.

از کمپ دو ابتدا با یک شیب تند به بالای خط الرأس می رسیم و بعد از یک ساعت پیمایش در خط الراس به ابتدای شیب قله رازدلنیا می رسیم . با رسیدن به ۱۰۰ متری قله رازدلنیا، شیب به اوج خود می رسد. در هوای آفتابی گرما بسیار آزاردهنده است و فرد صعود کننده نیاز به مایعات زیاد دارد . کمپ سه بر روی قله و در سمت چپ برپا می شود و فضای وسیعی دارد .

کمپ سه

مسیر قله از کمپ سه ابتدا با یک فرود ۲۰ دقیقه ای به گردنه میان رازدلنیا و قله لنین همراه است. بعد از گردنه، صعود بر روی یالی پوشیده از برف و سنگ بر روی یک شیب نفس گیر تا ارتفاع ۶۴۰۰ متر که به یک فضای وسیع می رسد، ادامه می یابد .

اینجا محل برپا کردن کمپ چهار می باشد. ( معمولا مورد استفاده قرار نمی گیرد.)

بعد از گذر از مکان کمپ چهارم به یک شیب تند برف و یخ که حدود صد متر می باشد مي رسيم ( در برگشت نیاز به طناب ثابت دارد ) و به نام نایف Knife شناخته می شود، می رسيم . بعد از نایف، مسير با یک شیب ملایم به سمت قله ادامه می یابد. قله لنین خیلی وسیع می باشد و برای افرادی که برای اولین بار به این قله صعود می کنند ، گول زننده است ،

زیرا مسافت زیادی را در ارتفاع ۷۰۰۰ متری می بایست طی کرد تا به نشان قله در ارتفاع ۷۱۴۳متری رسید .

بر فراز قله لنین

درباره نویسنده

client-photo-1
حسن باقری

دیدگاه

پاسخی بگذارید