ارتفاع: ۷۱۳۴  متر

سلسله جبال : پامیر

کشور: جنوب قرقیزستان از کشورهای کوچک آسیای میانه با ۶میلیون جمعیت بزبان روسی تکلم و واحد پول )صوم(است

سختی : مشکل ، نیاز به مهارت خاص صعود و مجمعه کاملی از تجهیزات کوهنوردی

بهترین زمان صعود : تابستان (تیر ومرداد ماه)

قله لنين كه اساسا به نام كافمن ناميده مي شود، سومين قله بلند منطقه پامير است. لنين نخستين قله ۷۰۰۰ متري بوده كه در شوروي سابق در سال ۱۸۷۱ كشف گرديد و به نام كاشف آن كنستانتين كافمن نامگذاري شد. بعدها در سال ۱۹۲۸ بعد از انقلاب روسيه و نخستين رهبر اتحاد جماهير شوروي به نام ولاديمير لنين تغيير نام داد.تاجیکستان در سال ۲۰۰۶ آن را قله ابوعلی ابن سینا (به سیریلیک: қуллаи Абӯалӣ ибни Сино) نامگذاری کرد اما در قرقیزستان همچنان از نام قله لنین استفاده می شود. ابتدا اينگونه تصور مي شد كه لنين بلندترين قله منطقه باشد, تا زمانيكه قله كمونيزم (۷۴۹۵ متر ) واقع در ۶۰ مايلي جنوب غربي آن در سال ۱۹۳۳ صعود گرديد كه ارتفاع آن ۳۰۰ متر از قله لنين بيشتر بود.

قله لنين در مرز بين تاجيكستان و قرقيزستان و نزديك به مرزهاي چين و افغانستان قرار دارد و يك قله بسيار عمومي و مشهور براي صعود مي باشد. چرا كه از لحاظ دسترسي و صعود به آن ساده بوده و شرايط جوي و آّب و هوايي آن معمولا مساعد است به همين دليل يكي از مشهورترين قلل ۷۰۰۰ متري در جهان مي باشد.كه بيشترين تعداد صعود را به خود اختصاص داده است.

اين قله نخستين بار در سال ۱۹۲۸ توسط آقايان كارل وين ، يوجين آلوين و راودين اسكيندر، اعضاي يك گروه اكسپديشن آلماني صعود گرديد. تعداد ۱۶ مسير به اين قله وجود دارد كه تعداد ۹ مسير در جبهه جنوبي بوده و ۷ مسير مابقي در دامنه شمالي قرار دارد.

قله لنین یکی از قللی است که با صعود آن و ۴ قله دیگر یک کوهنورد موفق به دریافت نشان پلنگ برفی می شود. لقب پلنگ برفی به کوهنوردی اعطاء می شود که پنج قله بالای هفت هزار متر کشور سابق اتحاد جماهیر شوروی یا روسیه و کشورهای مشترک المنافع فعلی را صعود کند.(لنین ،کور‍ژنفسکایا، کومنیسم ،پوبدا،خانتانگری )

درباره نویسنده

client-photo-1
حسن باقری

دیدگاه

پاسخی بگذارید